sobota 28. prosince 2013

Karamelová omáčka se špetkou soli.

Domácí karamelovou omáčku jsem se snažila udělat několikrát. Vždycky to dopadlo tak, že jsem měla jednu obrovskou tvrdou karamelu a omáčku žádnou. Pročetla jsem nespočetně receptů (českých i cizích), shlédla různá videa na youtube, pročetla mnoho diskuzí na fórech. S velkou nejistotou jsem se nakonec  po marných pokusech rozhodla udělat omáčku podle Brown eyed baker - raději jsem použila poloviční množství ingrediencí, kdyby to zase všechno skončilo nezdarem. A ono neskončilo! A já objevila konečně ten pravý recept na karamelovou omáčku, po které se všichni olizují. Babičce, která karamel miluje jsem jí dokonce darovala k Vánocům. 
Je výborná na zmrzlinu, do koláčů, ale taky jen jako úžasný dip k nakrájeným jablíčkům (či jinému ovoci). 

Ingredience na cca 500 ml omáčky
400 g cukru 
170 g másla na kostičky pokojové teploty
250 ml šlehačky pokojové teploty
mořská sůl (recept říká 1 lžičku, já dávám větší špetku podle chuti)

Do většího hrnce se silnějším dnem dáme cukr. Začneme zahřívat na větším plameni (mám plynový sporák) a šleháme dokud se cukr nezačne rozpouštět (používám na to klasickou metličku). Cukr se začne hrudkovat, ale neděste se. Jakmile se všechen cukr rozpustí, přestaňte s mícháním. 
Vařte dokud rozpuštěný cukr nezačne hnědnout a vonět. V tuhle chvíli se karamel snadno spálí, takže je důležité vychytat tu správnou barvu a vůni. Pokud máte teploměr na vaření (já zatím bohužel ne), poznáte to podle teploty - karamel by měl mít 175 °C. Poprvé jsem ho sundala raději trochu světlejší a po druhé už jsem byla odvážnější a měla jsem ho hezky tmavý. Spálit se mi ho nepodařilo ani jednou. Tak buďte opatrní a od hrnce raději neodcházejte. 
Jakmile má tedy karamel tmavší zlatavou hnědou barvu nebo 175 stupňů, ztlumte oheň a přidejte máslo. Karamel začne hodně bublat, tak pozor na spáleniny. Míchejte, aby se máslo rozpustilo. 
Sundejte hrnec ze sporáku a vmíchejte do něj šlehačku. Zase to bude hodně bublat. 
Míchejte dokud se všechno krásně nespojí a nebudete mít hladkou omáčku. Posypte solí a znovu promíchejte. 
10 - 15 min. nechte zchladit a pak můžete přelít do sklenice a zchlaďte omáčku na pokojovou teplotu. V ledničce mi pak vydržel několik týdnů. Před použitím ho můžete na půl minutky rozehřát v mikrovlnce. 


Zdroj: Brown eyed baker

0 komentářů :

Okomentovat