čtvrtek 2. ledna 2014

Přečteno v roce 2013.

Poslední noc na Klikaté řece - John Irving
Obsah: Generační román významného amerického autora vypráví příběh otce a syna, prchajících před pomstychtivým policistou. Na jejich osudech Irving demonstruje vývoj posledních padesáti let v Americe.
Názor: První Irving na čtečce. Líbilo se mi to moc. 

Atlas mraků - David Mitchell
Obsah: Nevšední kniha anglického autora, který ve svém rozsáhlém románu stírá hranice mezi styly, žánry i časovými rovinami. Autor se prostřednictvím hlavních hrdinů zamýšlí nad nebezpečím lidské touhy po moci i jejími ničivými důsledky.
Názor: Nevšední je ta knížka určitě. Chtěla jsem si nejdřív přečíst knížku a až pak vidět film. Trošku mě štvalo, že když už jsem se konečně začetla do jednoho příběhu, tak ho autor utnul a začalo něco nového. Nakonec si myslím, že ve filmu je to propojení vlastně poznat víc než v knize, ale za přečtení určitě stojí. Přečteno také v Kindlu. 

Padesát odstínů šedi - E. L. James
Obsah: Milostný příběh chudé studentky a dekadentního milionáře plný sexuálních scén na hraně BDSM praktik. První díl erotické trilogie.
Názor: Knížku jsem dostala úplnou náhodou k Vánocům. Psané je to hodně jednoduše, ale tenhle díl je aspoň čtivý. Hlavní hrdinka mi byla krajně nesympatická. 

Koně se přece střílejí - Horace McCoy
Obsah: Sociálně akcentovaný příběh dvojice mladých lidí, kteří se v období celosvětové krize marně pokoušejí nalézt prostředky pro důstojný lidský život.
Názor: Už strašně dlouho mám doma film, na který nejsem schopná se podívat. V knihovně jsem na knížku narazila náhodou a řekla jsem si, že si to teda nejdřív přečtu. Nijak zvlášť mě to neuchvátilo. 

1Q84 - Haruki Murakami
Obsah: Obsáhlý epos významného japonského autora vypráví příběh dvou osamělých hrdinů v podivně posunutém světě. První a druhá část třídílného románu.
Názor: Nového Murakamiho jsem si přála k Vánocům. Trošku mi trvalo než jsem tomu přišla na kloub, ale ve finále se mi to moc líbilo. Třetí díl už na mě čeká v knihovně. 

Láska v čase přítomném - C. R. Hyde
Obsah: Nevšední psychologický příběh o tom, že síla darované lásky se nikdy neztrácí a dokáže obdarovaného provázet a chránit po celý život.
Názor: Pro mě to byla taková milá oddechovka. Občas i v té naší hostivařské knihovně najdu skvosty.

Nadějné vyhlídky - Charles Dickens
Obsah: Román anglického realisty o chudém chlapci, kterému vděčnost galejníka přinesla velké naděje do života a kariéry a stejně velké zklamání.
Názor: Občas mám prostě neutuchající touhu sáhnout po Dickensovi. Nadějné vyhlídky jsou na mnoha seznamech dobrých knih a pochopila jsem proč. Pro mě velmi čtivé. 

Tak trochu úžasní - Dawn French
Obsah: Humoristický román o Battleových - normální anglické rodině, která řeší vše, co jiné běžné rodiny: nedostatek komunikace, hádky, sobectví dětí, internet jako člen rodiny, očekávaná plnoletost, každodenní rutina i řešení nenadálých krizí.
Názor: Když jsem knížku viděla v knihkupectví, říkala jsem si, že by se mi to mohlo líbit a že bych si jí ráda přečetla (ještě, že jsem jí nakonec k ničemu nepřála). V knihovně mi padla do ruky a doma mě čekalo velké zklamání. Skoro jsem to chtěla odložit, jak mi to přišlo takové hloupé. Konec z toho udělal takový lepší podprůměr. 

Vítr ve vrbách aneb Žabákova dobrodružství - Kenneth Grahame
Obsah: Humorné vyprávění o dobrodružných i veselých příhodách lehkomyslného Žabáka, kterého se snaží napravit jeho přátelé - Jezevec, Krysa a Krtek.
Názor: Dlouho jsem jí měla na jednom ze seznamů a čítávala jsem jí před spaním. Znám i lepší pohádky. 

Když byl bůh králík - Sarah Winman
Obsah: Kniha o silném vztahu a společném tajemství dvou sourozenců, o nejrůznějších podobách lásky, o odpuštění a vyrovnání se s traumatem je zdařilou literární prvotinou britské herečky.
Názor: Jedna z nejlepších knížek, co jsem letos četla. Mám pocit, že jsem se k ní dostala díky Jane a moc jí za to děkuju! Jednou bych jí ráda měla v knihovně.

Prchavé okamžiky - Anne Michaels
Obsah: Román kanadské autorky je poetickou výpovědí dvou intelektuálů, které spojuje psychické trauma z dob válečného násilí.
Názor: Narazila jsem na ní v knihovně omylem a krásně se četla. Nějaké úryvky jste mohli najít i tady na blogu.

Svět podle Prota: Na světelném paprsku - Gene Brewer
Obsah: Sci-fi román, ve kterém je náš svět kriticky glosován obyvatelem planety K-PAX.
Názor: Film jsem viděla už před nějakou dobou a netušila jsem, že existuje i knížka, která pokračuje ještě dál za film. Vřele doporučuju k přečtení.

Trudný konec Ústřičného chlapečka a jiné příběhy - Tim Burton
Obsah
: Svazek obsahuje sbírku třiadvaceti básnických příběhů, které jejich autor, známý spíše jako filmový režisér, napsal v roce 1997.
Názor: Burton se v tom určitě nezapře, ale je to spíš taková šílenost. 

Nový svět - Shaun Tan
Obsah: Grafický román beze slov popisující cestu emigranta do Nového světa.
Názor: Hodně jsem o knížce slyšela a tak jsem po ní v knihovně ráda sáhla. I beze slov řekne hodně a zkuste jí taky. 

Hudba na pláži - Pat Conroy
Obsah: Psychologický román současného amerického autora o lásce, nenávisti a traumatizujících vzpomínkách na hrůzy holocaustu.
Názor: Tenhle pán umí opravdu čtivě psát. Myslím, že to nebyla poslední věc, kterou jsem od něj četla. 

Ten, kdo stojí v koutě - Stephen Chbosky
Obsah: Román v dopisech o problémech dospívajícího chlapce.
Názor: Nejdřív jsem viděla úžasný film s Emmou Watson a neváhala jsem si přečíst ani knížku. Uchvácena jsem byla dvakrát. Další do mých top ten. 

Just kids - jsou to jen děti - Patti Smith
Obsah: Autobiografie americké rockové zpěvačky a autorky Patti Smith o době jejích uměleckých začátků na přelomu 60. a 70. let 20. století, kdy v New Yorku společně žila a tvořila s výtvarníkem Robertem Mapplethorpem.
Názor: Všeobecně mám ráda biografie. Na tuhle mě přivedla Sara a jsem ráda, že jsem objevila zase něco nového a to i hudebně. 

Bajky barda Beedleyho - J. K. Rowling
Obsah: Soubor prastarých pohádek, které zná každé kouzelnické dítě, se nyní dostává i k mudlovským čtenářům. Určeno malým i velkým milovníkům čarovného světa Harryho Pottera.
Názor: Přečteno na jeden zátah, jedno víkendové ráno v posteli a navíc v telefonu. Jestli máte rádi Harryho Pottera, tak směle do toho. 

Spolčení hlupců - J. K. Toole
Obsah: Satirická groteska z Ameriky 60. let 20. stol. vyniká kritickým postřehem, humorem, ale i výstředností hlavního hrdiny.
Názor: Dočetla jsem jen s velkým sebezapřením. Vůbec se mi to nelíbilo a moc jsem se u toho ani nenasmála. Hlavní hrdina mi byl neskutečně protivný.

Pokoj - Emma Donnoughe
Obsah: Jazykově vytříbený a tematicky ojedinělý román citlivě prozkoumává dětskou duši vystavenou extrémním podmínkám a klade otázky, které inspirují i děsí.
Názor: Velké WOW! 

The Homecoming - Anna Smith
Obsah: 60. léta, skotské městečko a příběhy jeho obyvatel. 
Názor: První anglická knížka, kterou jsem si pořídila a taky přečetla. Před cestou do Skotska, velmi tématické. 

Vzpomínky na jedno dobrodružství - Robert Fulghum
Obsah: Kniha o vášni k tanci - argentinskému tangu. Zápisky populárního amerického spisovatele zachycují jeho velkou lásku k tangu a Argentině, která tangem žije.
Názor: Nová knížka a další návštěva v Praze. Zase jsem si počkala na podpis a zase jsem četla pomalu a vychutnávala, aby mi to vydrželo, co nejdéle.

Žítkovské bohyně - Kateřina Tučková
Obsah: Brilantně napsaný román, ve kterém se hlavní hrdinka prostřednictvím studia fenoménu bělokarpatských bohyní vyrovnává s vlastní minulostí.
Názor: Dlouho mě nenadchnul český autor a dlouho jsem taky nic českého nečetla. Knížku jsem koupila mamce k Vánocům a udělala jsem dobře. Zajímavé a čtivé. 

Sylvia a Ted - Emma Tennant
Obsah: Působivý psychologický román, v němž se autorka inspirovala životem básnického americko-anglického páru Sylvie Plathové a Teda Hughese.
Názor: Sylvii Plathovou mám moc ráda a zajímá mě všechno okolo ní, takže jsem byla nadšená, když jsem přes goodreads objevila tohle. 

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel - Jonas Jonasson 
Obsah: Alan Karlsson, obyvatel domova důchodců v jednom švédském městečku, se v den svých stých narozenin rozhodl zmizet. Protože však celý jeho minulý život byl velmi pozoruhodný, ani jeho útěk nebude zcela běžný a dotkne se mnohých.
Názor: Knížku jsem dostala jen tak od K., aby mi udělal radost. Je to taková milá oddechovka připomínající Forresta Gumpa. 

Padesát odstínů temnoty - E. L. James
Obsah: Druhý díl erotického románu o temných touhách.
Názor: Tak tohle byla velká bída. Hrozně napsané a i ten sex z toho vlastně vymizel. Četla jsem to hrozně dlouho a divím se, že jsem to vůbec zvládla. Nevím zda se někdy odhodlám na poslední díl. 

Co svět světem stojí - Colum McCann
Obsah: Psychologicko-společenský román irského autora je mistrovskou výpovědí několika hrdinů, jejichž osudy jsou spjaty s atmosférou města New York v 70. letech minulého století.
Názor: Nádherná knížka! 

To - Stephen King
Obsah: Sugestivní horor populárního amerického autora dramaticky líčí nerovné utkání skupinky lidí z amerického maloměsta se zhmotnělým Zlem.
Názor: Legendární Kingova knížka. Matně jsem si pamatovala onoho klauna z filmu z 90. let a tak jsem se do ní dala. Je to hodně obsáhlé a četlo se mi to dobře a ani jsem se u toho tak nebála, jak mě všichni strašili.

Poslední kabriolet - Anton Myrer
Obsah: Realistický román je zčásti autobiografickou výpovědí o generaci americké mládeže, která vstupovala do života na počátku čtyřicátých let 20. století.
Názor: Velmi vychvalovaná knížka ve skupině Co čteme na FB a tak jsem si jí vzala k moři. Byla pěkná a bavilo mě to, ale asi mi to všichni moc přechválili.

Sisterhood everlasting - Ann Brashares
Obsah: Poslední díl Sesterstva putovních kalhot.
Názor: Díky Saře jsem zjistila, že vyšel ještě jeden poslední díl Sesterstva, pro které mám slabost a jelikož není přeložen do češtiny, tak jsem aspoň znovu trénovala četbu v angličtině. Bylo to krásné a konečné.

Prázdné místo - J. K. Rowling
Obsah: Náhlá smrt oblíbeného radního a následná volební kampaň uvolní skryté temné proudy ve zdánlivě idylickém anglickém maloměstě. První román populární britské autorky, určený dospělým čtenářům.
Názor: Třetí knížka přečtená u moře. Bylo to pro mě velké zklamání v podstatě se tam celou dobu nic neděje a na posledních pár stránkách přijde krátké vyvrcholení. Jestli se vám do toho nechce, tak to ani nečtěte.

Hvězdy nám nepřály - John Green
Obsah: Román o dvou mladých lidech, které dohromady svedla vážná nemoc, bez níž by se možná ani nepoznali.
Názor: Často zmiňovaná knížka. Začala jsem jí číst v letadle po cestě z dovolené. Zhltla jsem jí během pár dní a i nějaké ty slzičky se objevily. Těším se na další knížku od autora.

Pět dílků pomeranče - Joanne Harris
Obsah: Čtivý román anglické autorky, tentokrát z druhé světové války, ve kterém jeho hrdinka po padesáti letech vypráví pohnutý příběh své rodiny, jak jej prožívala z pozice malého dítěte.
Názor: Další doporučení skupiny Co čteme a já doporučuji dál, protože to opravdu stálo za to. 

Ostružinové víno - Joanne Harris
Obsah: Román z osobitého prostředí malého francouzského městečka ve vinařské oblasti v 90. letech minulého století.
Názor: Nebylo to špatné, ale tolik jako pomeranč se mi to nelíbilo. Možná jsem je neměla číst hned po sobě.

Love story - Erich Segal 
Obsah: Novela amerického spisovatele je příběhem silného a tragického milostného vztahu, který ukončí nevyléčitelná choroba jednoho z partnerů.
Názor: Viděla jsem krásný film ze 70. let a přes goodreads jsem se dostala i ke knížce, která je stejně dobrá jako film.

Věnováno Ráchel - Martin Amis
Obsah: Prvotina známého anglického spisovatele vypráví příběh dospívajícího chlapce, který dal sám sobě metu dospělosti. Tou je svedení krásné a nedostupné Ráchel, jež je pro něj osudovou ženou.
Názor: Tuhle knížku jsem našla na nějakém zajímavém seznamu, ale vlastně se mi moc nelíbila. Neseděl mi styl jakým je to psané.

Vzpomínky John Lennon - Yoko Ono
Obsah: Soubor vzpomínek více či méně známých osobností na Johna Lennona, bývalého člena skupiny Beatles a jednu z největších legend historie populární hudby, seřazené jeho vdovou Yoko Ono.
Názor: V rámci dne nepřečtených knih jsem ve své knihovně sáhla na tyhle vzpomínky, které jsem dostala už před více jak pěti lety a nikdy jsem je nedočetla celé. Johna Lennona mám moc ráda a knížka je zajímavě pojatá.

Ztrácení - Marylinne Robinson
Obsah: Psychologický román odehrávající se na americkém maloměstě vypráví neobvyklý příběh dospívání dvou dívek, Ruth a její sestry Lucille. Obě dívenky jsou beze slova předány babičce, aby takřka vzápětí zjistily, že si jejich matka vzala život.
Názor: Hodně zvláštně psaná knížka, která vás naprosto chytne nebo odradí.

Alabama song - Gilles Leroy
Obsah: Literární zpracování soukromého života jednoho z nejznámějších amerických spisovatelů F. S. Fitzgeralda. Hlavní vypravěčkou je jeho žena, kráska amerického Jihu, dívka z vážené a vlivné rodiny, Zelda Sayreová.
Názor: Odkoukala jsem jí u někoho v metru a děkuji za tip! Velmi zajímavé. Musím si od těchto dvou ještě něco přečíst.

Léto ve městě - Candace Bushnell
Obsah: Další pokračování trampot a radostí Carrie B. Tentokrát se hlavní hrdinka konečně dostává do svého vysněného světa. Přijíždí do New Yorku, kde je rozhodnuta prorazit coby spisovatelka.
Názor: Hodně slabé pokračování. Oddechovka na léto.

Strom - Judy Pascoe
Obsah: Příběh desetileté dívenky, která po smrti otce nalézá útěchu u stromu, jež roste na dvorku před jejich rodinným domkem.
Názor: Zajímavý příběh, u kterého jsem váhala jak ho ohodnotit. Řekla bych, že je to lepší průměr.

Deník Bridget Jonesové - Helen Fielding
Obsah: Úspěšná kniha anglické autorky s humorným nadhledem sleduje snahu svobodné třicetileté ženy o zakotvení v uspokojivém manželském svazku.
Názor: Film je naprosto super. Druhý díl knížky se mi opravdu líbil a dost jsem se u něj nasmála. Pak jsem na jednom zahradním bazárku za 10,- objevila díl první a řekla si proč ne. Vůbec mě to nebavilo a řekla bych, že je to jeden z mála případů, kdy je film lepší než knížka.

Tulák po hvězdách - Jack London
Obsah: Psychologický román o člověku zbaveném svobody, kterého ani kruté mučení nepřipravilo o svobodu myšlení.
Názor: Tuhle knížku jsem si chtěla přečíst už víc než deset let. Možná je dobře, že jsem s tím počkala. Vůbec jsem nevěděla do čeho jdu a celé mě to moc příjemně překvapilo.

Vyhnání Gerty Schnirch - Kateřina Tučková
Obsah: Román odehrávající se těsně před koncem 2. světové války. Hlavní hrdinka, Gerta Schnirch, je odsunuta spolu s dalšími brněnskými Němci směrem na Vídeň. Jejich putování však končí na jižní Moravě, kde se musí zastavit pro nemoc mnoha žen a dětí.
Názor: Další báječná knížka Kateřiny Tučkové. Vlastně se mi do ní ani moc nechtělo a nakonec se mi to líbilo ještě víc než bohyně. Vřele doporučuju!

V jedné osobě - John Irving
Obsah: Působivý román o touze, tajemství a různorodosti sexuální identity. Bolestný, (tragi)komický a empatický příběh nenaplněných i naplněných lásek vypravěče Billyho, bisexuálního spisovatele v měnící se atmosféře 2. poloviny 20. století.
Názor: Nového Irvinga jsem prostě šla a koupila. Moc jsem se na to těšilo a nebyla jsem zklamaná. Jeho klasický styl a kontroverzní téma.

Něžnost - David Foenkinos
Obsah: Román o mladé ženě, jejíž šťastný život náhle přeruší tragická smrt milovaného manžela a ona v sobě musí najít sílu znovu citově žít.
Názor: Překrásná knížka, psaná dokonalým stylem! Úryvky z ní najdete tady na blogu. Na film zapomeňte!

Desátý kruh - Jodi Picoult
Obsah: Psychologický román o krizi jedné americké rodiny z malého města ve státě Maine se odehrává v roce 2005.
Názor: Knížka mě zaujala v knihovně a četla se sama. Doplněna komiksem.

Nadaný žák - Stephen King
Obsah: Dvě napínavé novely (tit. a "Tělo") populárního amerického autora thrillerů.
Názor: Chtěla jsem zkusit zase něco od Kinga a nechtěla jsem nic, co má 1000 stran, tak mi Kíťa doporučila tohle a bylo to super.

My name is memory - Ann Brashares
Obsah: Příběh o paměti všech věků a lásce.
Názor: Další knížka v angličtině. Zajímavý příběh z různých období se zvláštním koncem.

Sebevraždy panen - Jeffrey Eugenides
Obsah: Románová prvotina držitele Pulitzerovy ceny, která pojednává o sebevraždě pěti sester na předměstí Detroitu. Děj se odehrává na sklonku šedesátých let.
Názor: Viděla jsem film, který se mi moc líbil. Na knížku, která u nás vyšla teprve nedávno jsem se moc těšila a zcela nečekaně na mě čekala u nás v Hostivaři. Trošku depresivní před Vánoci, ale moc pěkné.

Skvostná země - Grace McCleen
Obsah: Originální román, jehož desetiletá hrdinka si doma staví vlastní malou zemi a ovlivňuje skrze ní svůj skutečný svět, ovládaný náboženskou sektou, uzavřeným otcem a šikanujícími spolužáky.
Názor: Líbila se mi už na první pohled a půjčovala jsem si jí nakonec nadvakrát, ale stálo to za to.

Kroniky I. - Bob Dylan
Obsah: První díl ohlášeného vlastního "životopisu" Boba Dylana nabízí autentický pohled na umělcův médii mnohokrát probíraný život, tentokrát ale z pohledu a s akcenty samotného protagonisty.
Názor: Další knížka, která mi v mé vlastní knihovně leží několik let. Zařekla jsem se, že letos jí přečtu. Bylo to těžké prokousávání a styl mě moc nenadchl, ale zvládla jsem to.

Mánie - Ron Collins; David Skover
Obsah: Životní příběhy beatniků - bouřliváků a buřičů, kteří stvořili novou uměleckou generaci.
Názor: Náhodný výběr v knihovně. Mám moc ráda beatníky a číst o jejich životě románovou formou byla slast. Skvělá knížka!!!

0 komentářů :

Okomentovat